آخرین دغدغه های امام خمینی (ره )
ساده زیستی و نفی اشرافیت
اگر بخواهیید بی خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابر قدرتان و سلاح های پیشرفته آنان و شیاطین و توطئه های آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را از میدان به در نکند ، خود را به ساده زیستن عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید ... مردان بزرگ که خدمت های بزرگ برای ملت های خود کرده اند اکثر ساده زیست و بی علاقه به زخارف دنیا بوده اند .
بچه ها ببخشید من معنای کلمه زخارف رو نمی دونم و چون می خواستم در متن اصلی دست نبرم اون رو تغییر ندادم ، اگه شما معنی اون رو بلد هستید ، نظر بدید و معنای اون رو به من و دوستان دیگه ای که بلد نیستند بگید . ممنون .
پیام امام به مناسبت گشایش دومین دوره مجلس – صحیفه نور جلد 19 - ص – 11 -7/3/63
آثار مهمّ ذكرها !
قال على ( عليه السلام ) :
يا كُمَيْلُ ! قُلْ عِنْدَ كُلِّ شِدَّة « لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ » و قُلْ عِنْدَ كُلِّ نِعْمَة « اَلْحَمْدُلِلّهِ » تُزْدَدْ مِنْها ، وَ اِذا اَبْطَأَتِ الاَْرْزاقُ عَلَيْكَ « فَاسْتَغْفِرِ اللهَ » يُوَسَّعُ عَلَيْكَ فيها ( بحار الانوار ، جلد 74 ، صفحه 270 )
ترجمه
اى كميل : در مواجهه با هر مشكلى بگو : « لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ » خداوند كفايت آن مشكل را مى كند و هرگاه نعمتى به تو رسيد بگو : « اَلْحَمْدُلِلّهِ » تا سبب فزونى نعمت گردد ، و هرگاه روزى تو به تأخير افتاد ، « استغفار كن » كه باعث گشايش روزى است .
شرح و تفسير
از سوى معلّمى بزرگ همچون على ( عليه السلام ) براى شاگرد مستعدّى چون كميل ، سه ذكر بسيار عالى و مهمّ براى سه هدف بزرگ بيان شده است . آرى همه چيز در نزد معصومين ( عليهم السلام ) هست ; حتّى اوراد و اذكار ، و نيازى به ديگران نمى باشد . گفتن سه ذكر فوق ، در سه زمان مخصوصى كه در روايت آمده است ، آثار مهمّى دارد ; ولى آنچه كه مهمّ است توجّه به اين نكته كه : « ذكر ، فقط لقلقه زبان نيست » بنابراين ، اگر به مفهوم اين ذكرهاى جالب ، توجّه نكنيم و پيام آن ها را در جامعه پياده نكنيم ، آن آثار را نخواهد داشت .
معناى ذكر « لا حول و لاقوّة الا بالله » اين است كه تمام قدرت ها به دست خداست و حلاّل همه مشكلات اوست و هر چه هست از ناحيه اوست . اگر اين معنى را باور كنيم و در نتيجه با تمام وجود به در خانه او برويم و ايمانمان به اين مفاهيم قوى شود ، يعنى حالتى شبيه حالت غريق در دريا پيدا كنيم ، كه جز قدرت خداوند به هيچ چيز ديگر فكر نكنيم ، خداوند در مشكلات ما را كفايت خواهد كرد .
پيام ذكر « الحمدلله » اين است كه با رسيدن به نعمتى مغرور نشويم و حقيقتاً نعمت را از جانب او بدانيم ، از آن سوء استفاده نكنيم ، بخل نورزيم ، در اين صورت نه تنها نعمت باقى مى ماند ، بلكه فزونى مى يابد .
و ذكر سوم « استغفراللّه » نيز چنين است . معناى استغفار اين است كه ديگر به سراغ گناه نرويم ; زيرا يكى از عوامل معضلات اقتصادى در جامعه گناهان است ، جامعه گناهكار جامعه فقيرى نيز خواهد بود ( تحقيقى پيرامون نماز باران ، صفحه 81 به بعد ) . البتّه بروز اين مشكلات به هنگام گناه ، زنگ بيدارباشى است براى مؤمنان .
با اين بينش ، بروز مشكلات فوق خود نعمت است ، بدين جهت خداوند كفّار را به حال خود رها كرده و براى بيدارى آن ها زنگ بيدارباش نمى زند ، تا در گناهان خويش غرق شوند .